Στις 15 & 16 Σεπ 2013, στο Σύνταγμα (Αθήνα) εξελίχθηκε το 3ο Πανελλήνιο Πολυσυνέδριο «Νέες Καλλιέργειες», που οργάνωσε ο κ. Γ. Κουβέλης (210 7568888 info@eleotexnia.gr), με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον (γεμάτη αίθουσα 1ου ορόφου) από πολλούς συμπολίτες (είσοδος ανά ημέρα 15€), στο ξενοδοχείο Athens Plaza.
Με συνεχή ροή, από τις 10.00 μέχρι τις 20.00 την Κυριακή και από τις 10.00 μέχρι τις 19.00 την Δευτέρα, 16/9/2013, διάφοροι εισηγητές κάλυψαν με τον καλύτερο τρόπο το αυτοτελές αντικείμενό τους, ανά μία ώρα, ανάμεσα στα οποία την πρώτη ημέρα: για ιπποφαές, στέβια, αρωματικά φαρμακευτικά φυτά, βότανα, συνεργατισμός, επάγγελμα αγρότης, αγροτική επιχειρηματικότητα, αγριαγκινάρα, clustering, Τροφοσοφία, αρωματικά & σαλιγκαροτροφία, και την δεύτερη μέρα: Μεσογειακή διατροφή, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, μύρτιλο, αρόνια, σαλιγκαροτροφία, goji berry, aloe vera, αρωματικά, στέβια και ενυδροπονία.
Επιχειρηματικότητα είναι η διάθεση για ανάληψη δράσης με μεγάλες αβεβαιότητες. Ο επαγγελματίας αγρότης αντιμετωπίζει αβεβαιότητες και κινδύνους πολύ μεγαλύτερους από τον μέσο επιχειρηματία και είναι εξ ορισμού επιχειρηματίας. Η αγροτική επιχειρηματικότητα, όπως κάθε επιχειρηματικότητα, προϋποθέτει επαρκή αγροτική έρευνα και γεωργικές εφαρμογές, ικανοποιητική αγροτική επαγγελματική κατάρτιση και μια κάποια μορφή υποστήριξης (δικτύωση, μεταφορά τεχνογνωσίας, υποδοχή αποστολών, επισκέψεις μελέτης, συμμετοχή σε εκθέσεις, ενημέρωση, φορολόγηση, χρηματοπιστωτικά κλπ), όπως συμβαίνει σήμερα με το τοπικά Επιμελητήρια ή με Αγροτικά Επιμελητήρια, σε προηγμένες χώρες της δύσης, ακόμα και στην Τουρκία.
Η αγροτική κοινωνία της υπαίθρου εξυπηρετείται αποτελεσματικότερα με επιχειρηματικά σχήματα της κοινωνικής οικονομίας. Και ενώ για την ιδιωτική επιχειρηματικότητα έχουν αναπτυχθεί πολλά εργαλεία, για την κοινωνική και συλλογική επιχειρηματικότητα υπάρχει μεγάλη υστέρηση και σε μερικές περιπτώσεις απαξίωση (όπως στον συνεργατισμό-συνεταιρισμό), με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται διάφορες προτάσεις συνεργασίας-δικτυώσεων-συμβολαίων που αγγίζουν τα όρια της απάτης.
Η οποιαδήποτε επιχειρηματική πρόταση προϋποθέτει την εφαρμοσμένη έρευνα, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η καταγραφή από αξιόπιστο επιστημονικό φορέα στοιχείων της εκτροφής ή της καλλιέργειας τουλάχιστον για μια 7ετία ή καλύτερα 10ετία. Χωρίς αυτά, κάθε δράση σε «καινοτόμες» και «νέες καλλιέργειες» δεν είναι επιχειρηματική πράξη, αλλά συμμετοχή σε ένα πείραμα, με απροσδιόριστα αποτελέσματα. Πιθανές προτάσεις σε αστούς που αναζητούν διέξοδο, ακόμα και σε επαγγελματίες αγρότες, έχουν πολλά χαρακτηριστικά οικονομικής «πυραμίδας», ανάλογα με τα χρόνια ανάπτυξης της παραγωγής, πλέον δύο χρόνια εμπορίας. Αλλά τότε είναι πάρα πολύ αργά.
Μερικές προτάσεις έμοιαζαν σαν «startup προτάσεις» που αναζητούσαν επενδυτές με τις προτεινόμενες επενδύσεις σε μακέτες, κάποιες άλλες είχαν αυτογνωσία και προσπαθούσαν να δείξουν την προσπάθεια αντιμετώπισης των κοινών προβλημάτων από την έλλειψη εφαρμοσμένης έρευνας, κάποιες έμοιαζαν με ευκαιριακή προσφορά υπηρεσιών και κάποιες είχαν σοβαρές δυνατότητες επιτυχίας.
Επισημαίνεται η πολύ ωραία παρουσίαση της Ένωσης Αρωματικών & Φαρμακευτικών Φυτών Ελλάδος-ΕΑΦΦΕ (Association of Medicinal & Aromatic Plants of Greece) από την Δρ Κατερίνα Γρηγοριάδου (infoeaffe@gmail.com, 6973511977), με κύριο σκοπό της ΕΑΦΦΕ να είναι να συσπειρώσει όλους όσους ασχολούνται (τουλάχιστον 5 στρέμματα καλλιεργητής με πραγματική παραγωγή) ώστε να αντιμετωπιστούν από κοινού συλλογικά προβλήματα, όπως μεταξύ άλλων, η προώθηση της παραγωγής και εμπορίας των ελληνικών αρωματικών φαρμακευτικών φυτών και συναφών προϊόντων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η συμβολή στη χάραξη εθνικής πολιτικής για τα αρωματικά φαρμακευτικά φυτά, η ενίσχυση του πνεύματος συνεργασίας, αλληλεγγύης και ενότητας των μελών της Ένωσης σε όλη την Ελλάδα μέσω της μεταφοράς τεχνογνωσίας και ανταλλαγής εμπειριών και πρακτικών μεταξύ των μελών, η προώθηση του αρωματουρισμού στην Ελλάδα, η δημιουργία επώνυμων - πιστοποιημένων προϊόντων, η σύνδεση με επιστημονικά-ερευνητικά κέντρα & επαγγελματικές και άλλες οργανώσεις και η ανάδειξη & αξιοποίηση της Ελληνικής αρωματικής χλωρίδας σε εθνικό & διεθνές επίπεδο. Η ΕΑΦΦΕ λειτουργεί κανονικά και προγραμματίζει εκλογές για το νέο Διοικητικό της Συμβούλιο στις 8 Ιαν 2014.
Ακούστηκε ότι θα γίνει συζήτηση για τα χαρακτηριστικά της «αγροτικής κοινωνίας και κοινωνικής οικονομίας» την Κυριακή, 13 Οκτ 2013, στις 18.00 στο ξεν Αλιάκμων, στην Κοζάνη, στο εκεί πολυσυνέδριο «Money Show» (πληρ. 6998282382, agronea@otenet.gr).
Την Τρίτη, 15 Οκτ 2013, στις 09.30, στο ξεν. Αμαλία, στο Ναύπλιο, θα γίνει το Συνέδριο «Αυτό το χωράφι είναι η επιχείρησή σου» από την ΜΙΛΗΤΟΣ, σε συνεργασία με την mscomm, το ΙΜΕΔΕ & την copa*cogeca (www.farmsup.eu, 210 6772129, info@militos.org)
Το διήμερο 17 & 18 Οκτ 2013, στο συνεδριακό κέντρο ΝΟΜΙΚΟΣ στην Σαντορίνη οργανώνει ο Ηλιότοπος (2286024758, imic@heliotopos.net) το Συνέδριο IMIC «Τουρισμός & Γαστρονομία» με παραδείγματα επιτυχημένης σύνδεσης της φημισμένης πρωτογενούς παραγωγής με τον τοπικό πολιτισμό, την τοπική οικοτεχνία και τον τουρισμό.
Το σημαντικότερο σήμερα είναι να είσαι ικανός να «πουλάς». Αν μπορείς να πουλάς, μπράβο σου. Αν μπορείς και να παράγεις αυτό που ήδη έχεις την ικανότητα να πουλάς, τότε δύο φορές μπράβο. Εάν μόνο παράγεις, τότε έχεις πραγματικό πρόβλημα. Ο Αγρότης πρέπει να μπορεί να διαθέτει την παραγωγή του συσκευασμένη με το όνομά του, έτοιμη για τον τελικό καταναλωτή. Έτσι πολύ σοβαρή καινοτομία και ουσιαστικά νέα πρακτική θα ήταν να μπορεί να μεταποιεί ο ίδιος ο αγρότης τουλάχιστον το 20% τα παραγωγής του και να το εμπορεύεται. Έτσι μαζί με τις καλλιεργητικές φροντίδες, ο αγρότης, αξίζει να είναι σε επαφή με τις ανάγκες των καταναλωτών και τις μορφές της σημερινής προσφοράς.
Η εναλλακτικές και συμπληρωματικές δραστηριότητες μέσα στα πλαίσια των αγροτικών επαγγελμάτων είναι μια πολύ αποτελεσματική πρακτική. Ο αγροτουρισμός, ως μορφή διαχείρισης κινδύνων, η υδροπονική παραγωγή φτηνής ζωοτροφής για τους κτηνοτρόφους (2117401190, dnasmart@gmail.com), η εφαρμογή διαχείρισης γεωργικών εκμεταλλεύσεων ifarma (http://ifarma.agrostis.gr), η συσκευή max grow για την αξιοποίηση υφάλμυρων νερών στην πατρίδα μας (www.salinitysolution.com) και πολλές άλλες καινοτομίες δίνουν πραγματικές διεξόδους, όπως καιοι Αγορές Αγροτών που ξεκίνησε η Ένωση Νέων Αγροτών Πρέβεζας, στις ήδη γνωστές και φημισμένες ελληνικές παραγωγές, χωρίς την ανάγκη να προστρέχουμε σε «νέες καλλιέργειες», για τις οποίες δεν ξέρουμε πως θα συμπεριφερθούν στο σε ισορροπία οικοσύστημά μας στην Ελλάδα.
Άλλωστε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος είναι στην μεγάλη βιοποικιλότητά της, που καταγράφει 1600 ενδημικά αυτόχθονα φυτά (ενώ στην γειτονική Βουλγαρία υπάρχουν μόνο 125, στην Αλβανία βρίσκουμε 24 και στην Γερμανία ΜΟΝΟ 15), στον δεύτερο ζωντανό πολιτισμό στον πλανήτη (μετά την Κίνα) και στη μεγάλη ποικιλία μικροκλιμάτων που οφείλεται στο ότι το 75% είναι υψηλότερα από 700μέτρα ενώ ταυτόχρονα έχει πάνω από 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής.
Πολύ βοηθούν στον προσανατολισμό της αγροτικής παραγωγής και για νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες οι εκθέσεις και τα Φεστιβάλ, όπως το 4ο Φεστιβάλ Γάλακτος-Τυριού (3-5/10/13, Τεχνόπολη, Αθήνα), η φημισμένη έκθεση τροφίμων ANUGA (5-9/10/13,Koln, Γερμανία), η Dairy Expo και η Meat Days (2-4/11/2013, Μετροπόλιταν, Αττική) και βέβαια η 25η AGROTICA (30/1-2/2/2014, Θεσ/νίκη), όπου το ΑγρΟραμα οργανώνει συλλογική προσπάθεια προβολής επαγγελματιών αγροτών που διαθέτουν την παραγωγή τους συσκευασμένη με το όνομά τους, έτοιμη για τον τελικό καταναλωτή (2310 271950, agrorama@otenet.gr).
Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382
Με συνεχή ροή, από τις 10.00 μέχρι τις 20.00 την Κυριακή και από τις 10.00 μέχρι τις 19.00 την Δευτέρα, 16/9/2013, διάφοροι εισηγητές κάλυψαν με τον καλύτερο τρόπο το αυτοτελές αντικείμενό τους, ανά μία ώρα, ανάμεσα στα οποία την πρώτη ημέρα: για ιπποφαές, στέβια, αρωματικά φαρμακευτικά φυτά, βότανα, συνεργατισμός, επάγγελμα αγρότης, αγροτική επιχειρηματικότητα, αγριαγκινάρα, clustering, Τροφοσοφία, αρωματικά & σαλιγκαροτροφία, και την δεύτερη μέρα: Μεσογειακή διατροφή, Κοινωνικές Συνεταιριστικές Επιχειρήσεις, μύρτιλο, αρόνια, σαλιγκαροτροφία, goji berry, aloe vera, αρωματικά, στέβια και ενυδροπονία.
Επιχειρηματικότητα είναι η διάθεση για ανάληψη δράσης με μεγάλες αβεβαιότητες. Ο επαγγελματίας αγρότης αντιμετωπίζει αβεβαιότητες και κινδύνους πολύ μεγαλύτερους από τον μέσο επιχειρηματία και είναι εξ ορισμού επιχειρηματίας. Η αγροτική επιχειρηματικότητα, όπως κάθε επιχειρηματικότητα, προϋποθέτει επαρκή αγροτική έρευνα και γεωργικές εφαρμογές, ικανοποιητική αγροτική επαγγελματική κατάρτιση και μια κάποια μορφή υποστήριξης (δικτύωση, μεταφορά τεχνογνωσίας, υποδοχή αποστολών, επισκέψεις μελέτης, συμμετοχή σε εκθέσεις, ενημέρωση, φορολόγηση, χρηματοπιστωτικά κλπ), όπως συμβαίνει σήμερα με το τοπικά Επιμελητήρια ή με Αγροτικά Επιμελητήρια, σε προηγμένες χώρες της δύσης, ακόμα και στην Τουρκία.
Η αγροτική κοινωνία της υπαίθρου εξυπηρετείται αποτελεσματικότερα με επιχειρηματικά σχήματα της κοινωνικής οικονομίας. Και ενώ για την ιδιωτική επιχειρηματικότητα έχουν αναπτυχθεί πολλά εργαλεία, για την κοινωνική και συλλογική επιχειρηματικότητα υπάρχει μεγάλη υστέρηση και σε μερικές περιπτώσεις απαξίωση (όπως στον συνεργατισμό-συνεταιρισμό), με αποτέλεσμα να παρουσιάζονται διάφορες προτάσεις συνεργασίας-δικτυώσεων-συμβολαίων που αγγίζουν τα όρια της απάτης.
Η οποιαδήποτε επιχειρηματική πρόταση προϋποθέτει την εφαρμοσμένη έρευνα, στην οποία συμπεριλαμβάνεται η καταγραφή από αξιόπιστο επιστημονικό φορέα στοιχείων της εκτροφής ή της καλλιέργειας τουλάχιστον για μια 7ετία ή καλύτερα 10ετία. Χωρίς αυτά, κάθε δράση σε «καινοτόμες» και «νέες καλλιέργειες» δεν είναι επιχειρηματική πράξη, αλλά συμμετοχή σε ένα πείραμα, με απροσδιόριστα αποτελέσματα. Πιθανές προτάσεις σε αστούς που αναζητούν διέξοδο, ακόμα και σε επαγγελματίες αγρότες, έχουν πολλά χαρακτηριστικά οικονομικής «πυραμίδας», ανάλογα με τα χρόνια ανάπτυξης της παραγωγής, πλέον δύο χρόνια εμπορίας. Αλλά τότε είναι πάρα πολύ αργά.
Μερικές προτάσεις έμοιαζαν σαν «startup προτάσεις» που αναζητούσαν επενδυτές με τις προτεινόμενες επενδύσεις σε μακέτες, κάποιες άλλες είχαν αυτογνωσία και προσπαθούσαν να δείξουν την προσπάθεια αντιμετώπισης των κοινών προβλημάτων από την έλλειψη εφαρμοσμένης έρευνας, κάποιες έμοιαζαν με ευκαιριακή προσφορά υπηρεσιών και κάποιες είχαν σοβαρές δυνατότητες επιτυχίας.
Επισημαίνεται η πολύ ωραία παρουσίαση της Ένωσης Αρωματικών & Φαρμακευτικών Φυτών Ελλάδος-ΕΑΦΦΕ (Association of Medicinal & Aromatic Plants of Greece) από την Δρ Κατερίνα Γρηγοριάδου (infoeaffe@gmail.com, 6973511977), με κύριο σκοπό της ΕΑΦΦΕ να είναι να συσπειρώσει όλους όσους ασχολούνται (τουλάχιστον 5 στρέμματα καλλιεργητής με πραγματική παραγωγή) ώστε να αντιμετωπιστούν από κοινού συλλογικά προβλήματα, όπως μεταξύ άλλων, η προώθηση της παραγωγής και εμπορίας των ελληνικών αρωματικών φαρμακευτικών φυτών και συναφών προϊόντων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, η συμβολή στη χάραξη εθνικής πολιτικής για τα αρωματικά φαρμακευτικά φυτά, η ενίσχυση του πνεύματος συνεργασίας, αλληλεγγύης και ενότητας των μελών της Ένωσης σε όλη την Ελλάδα μέσω της μεταφοράς τεχνογνωσίας και ανταλλαγής εμπειριών και πρακτικών μεταξύ των μελών, η προώθηση του αρωματουρισμού στην Ελλάδα, η δημιουργία επώνυμων - πιστοποιημένων προϊόντων, η σύνδεση με επιστημονικά-ερευνητικά κέντρα & επαγγελματικές και άλλες οργανώσεις και η ανάδειξη & αξιοποίηση της Ελληνικής αρωματικής χλωρίδας σε εθνικό & διεθνές επίπεδο. Η ΕΑΦΦΕ λειτουργεί κανονικά και προγραμματίζει εκλογές για το νέο Διοικητικό της Συμβούλιο στις 8 Ιαν 2014.
Ακούστηκε ότι θα γίνει συζήτηση για τα χαρακτηριστικά της «αγροτικής κοινωνίας και κοινωνικής οικονομίας» την Κυριακή, 13 Οκτ 2013, στις 18.00 στο ξεν Αλιάκμων, στην Κοζάνη, στο εκεί πολυσυνέδριο «Money Show» (πληρ. 6998282382, agronea@otenet.gr).
Την Τρίτη, 15 Οκτ 2013, στις 09.30, στο ξεν. Αμαλία, στο Ναύπλιο, θα γίνει το Συνέδριο «Αυτό το χωράφι είναι η επιχείρησή σου» από την ΜΙΛΗΤΟΣ, σε συνεργασία με την mscomm, το ΙΜΕΔΕ & την copa*cogeca (www.farmsup.eu, 210 6772129, info@militos.org)
Το διήμερο 17 & 18 Οκτ 2013, στο συνεδριακό κέντρο ΝΟΜΙΚΟΣ στην Σαντορίνη οργανώνει ο Ηλιότοπος (2286024758, imic@heliotopos.net) το Συνέδριο IMIC «Τουρισμός & Γαστρονομία» με παραδείγματα επιτυχημένης σύνδεσης της φημισμένης πρωτογενούς παραγωγής με τον τοπικό πολιτισμό, την τοπική οικοτεχνία και τον τουρισμό.
Το σημαντικότερο σήμερα είναι να είσαι ικανός να «πουλάς». Αν μπορείς να πουλάς, μπράβο σου. Αν μπορείς και να παράγεις αυτό που ήδη έχεις την ικανότητα να πουλάς, τότε δύο φορές μπράβο. Εάν μόνο παράγεις, τότε έχεις πραγματικό πρόβλημα. Ο Αγρότης πρέπει να μπορεί να διαθέτει την παραγωγή του συσκευασμένη με το όνομά του, έτοιμη για τον τελικό καταναλωτή. Έτσι πολύ σοβαρή καινοτομία και ουσιαστικά νέα πρακτική θα ήταν να μπορεί να μεταποιεί ο ίδιος ο αγρότης τουλάχιστον το 20% τα παραγωγής του και να το εμπορεύεται. Έτσι μαζί με τις καλλιεργητικές φροντίδες, ο αγρότης, αξίζει να είναι σε επαφή με τις ανάγκες των καταναλωτών και τις μορφές της σημερινής προσφοράς.
Η εναλλακτικές και συμπληρωματικές δραστηριότητες μέσα στα πλαίσια των αγροτικών επαγγελμάτων είναι μια πολύ αποτελεσματική πρακτική. Ο αγροτουρισμός, ως μορφή διαχείρισης κινδύνων, η υδροπονική παραγωγή φτηνής ζωοτροφής για τους κτηνοτρόφους (2117401190, dnasmart@gmail.com), η εφαρμογή διαχείρισης γεωργικών εκμεταλλεύσεων ifarma (http://ifarma.agrostis.gr), η συσκευή max grow για την αξιοποίηση υφάλμυρων νερών στην πατρίδα μας (www.salinitysolution.com) και πολλές άλλες καινοτομίες δίνουν πραγματικές διεξόδους, όπως καιοι Αγορές Αγροτών που ξεκίνησε η Ένωση Νέων Αγροτών Πρέβεζας, στις ήδη γνωστές και φημισμένες ελληνικές παραγωγές, χωρίς την ανάγκη να προστρέχουμε σε «νέες καλλιέργειες», για τις οποίες δεν ξέρουμε πως θα συμπεριφερθούν στο σε ισορροπία οικοσύστημά μας στην Ελλάδα.
Άλλωστε τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της Ελλάδος είναι στην μεγάλη βιοποικιλότητά της, που καταγράφει 1600 ενδημικά αυτόχθονα φυτά (ενώ στην γειτονική Βουλγαρία υπάρχουν μόνο 125, στην Αλβανία βρίσκουμε 24 και στην Γερμανία ΜΟΝΟ 15), στον δεύτερο ζωντανό πολιτισμό στον πλανήτη (μετά την Κίνα) και στη μεγάλη ποικιλία μικροκλιμάτων που οφείλεται στο ότι το 75% είναι υψηλότερα από 700μέτρα ενώ ταυτόχρονα έχει πάνω από 15.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής.
Πολύ βοηθούν στον προσανατολισμό της αγροτικής παραγωγής και για νέες επιχειρηματικές ευκαιρίες οι εκθέσεις και τα Φεστιβάλ, όπως το 4ο Φεστιβάλ Γάλακτος-Τυριού (3-5/10/13, Τεχνόπολη, Αθήνα), η φημισμένη έκθεση τροφίμων ANUGA (5-9/10/13,Koln, Γερμανία), η Dairy Expo και η Meat Days (2-4/11/2013, Μετροπόλιταν, Αττική) και βέβαια η 25η AGROTICA (30/1-2/2/2014, Θεσ/νίκη), όπου το ΑγρΟραμα οργανώνει συλλογική προσπάθεια προβολής επαγγελματιών αγροτών που διαθέτουν την παραγωγή τους συσκευασμένη με το όνομά τους, έτοιμη για τον τελικό καταναλωτή (2310 271950, agrorama@otenet.gr).
Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου