Τετάρτη 8 Μαΐου 2013

Από την ΕΛΑΙΟΣΟΦΙΑ στην ΤΡΟΦΟΣΟΦΙΑ


“Αρχή σοφίας η των ονομάτων επίσκεψης” έλεγαν οι αρχαίοι μας πρόγονοι. ΕΛΛ-ΑΔΑ, ΕΛ-ΙΑ, ΗΛ-ΙΟΣ κ.α. ετυμολογώντας τις λέξεις, η κοινή ρίζα ΕΛ- σημαίνει φως εξ’ ου και ελ-ια φύεται σ’ όλη την ηλιόφωτη ΕΛΛΑΔΑ.

Η Ελιά είναι το ιερό δένδρο της  Αθηνάς – της θεάς της σοφίας. Η θεά Αθηνά μαζί με το όνομα  της στην πόλη των Αθηνών, κτυπώντας  με το δόρυ της τον ιερό βράχο  της Ακρόπολης, δώρισε την “μόρια ελαία” του Σοφοκλή. Το δεύτερο όνομα τροφοσοφία εμπνέεται και από τους “δειπνοσοφιστές”(=σοφοί σε δείπνο) και τα συμπόσια των αρχαίων Ελλήνων, όπως τα περιέγραψε ο Αθηναίος ο Ναυκράτιος τον 3ο μ.Χ. αι. Οι δειπνοσοφιστές στα συμπόσια συνέτρωγαν, συνέπιναν (κεκραμένον οίνον) και φιλο-συσούσαν επί παντός επιστητού (περί γαστρονομίας, περί καθημερινής βιοτής, περί τεχνών, περί επιστημών, κ.α.) Ήτοι τα συμπόσια ήταν κέντρα ανταλλαγής ιδεών, πνευματικών ζυμώσεων και η διάδοση λογοτεχνικών και επιστημονικών έργων γίνονταν “προφορικά”.

Όπως και στην Ελληνική μας “παράδοση” (διατροφή-ήθη και έθιμα) σε κάθε Ελληνικό χωριό π.χ. η περίφημη “κρητική διατροφή” που χάριζε θαυμαστή μακροβιότητα στους Κρητικούς σε προηγούμενες δεκαετίες (’60 και μετά), η Σιφιανή γαστρονομία γνωστή από τον “Τσελεμεντέ” Σύριο μάγειρα, αλλά και από την αρχαιότητα με τον Δίφυλο τον Σίφνιο, βασιλικό ιατρό και γαστρονόμο. Ο Δίφυλος τον 3ο μ.Χ. αι. έγραφε τις διαιτητικές του γνώμες “περί των προσφερόμενων τοις νόσουσι και τοις υγιαίνουσι” ήτοι πρέπει να είναι διαφορετική η δίαιτα των υγιών από τους νοσούνται. Την αυτήν άποψη είχε και ο Ιπποκράτης 5ος-4ος αι. π.Χ., στο περί αρχαίας Ιατρικής έργο του, αναφέροντας τους νοσούντας ως “καμνόντες”. Αλλά και άλλες αυθεντικές παραδοσιακές γαστρονομίες από κάθε γωνιά της Ελληνικής γης, όπως η Αρκαδική, η Λεσβιακή, η Χιώτικη, η Ηπειρώτικη, η Θρακιώτικη, κ.α. έχουν να προσφέρουν προτάσεις διατροφής για την υγεία και ευεξία του ανθρώπου.

Τέλος, η ανάπτυξη της παραγωγής από την καλλιέργεια – παραγωγή φυτικών και ζωικών προϊόντων (πρωτογενής τομέας), προχωρώντας στον δευτερογενή (μεταποίηση – τρόφιμα παρασκευάσματα) ωθώντας και τον τριτογενή τομέα (προώθηση – εμπορία) ολοκληρώνει των ωφέλεια για την υγεία με  υψηλή (προστιθέμενη) αξία στην οικονομία. Το εμπορικό κέντρο Greek Foodosophy έχει ενστερνιστεί τις βαθιές αξίες της ελληνικής παραγωγής ανά τους αιώνες και εφαρμόζει απολύτως τον στόχο για την προσθήκη αξίας στην ελληνική οικονομία. Εύχομαι κάθε επιτυχία. http://www.foodosophy.gr

Δρ. Σαμαρίδης Νικόλαος ND

Διατροφολόγος – Γεωπόνος Α.Π.Θ.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...