Σάββατο, 6 Νοεμβρίου 2010

Οι Νέοι Αγρότες στις Βρυξέλλες για την εμπορία αγροτικών προϊόντων

Το τριήμερο 25-27 Οκτ 2010 ο Ευρωβουλευτής κ. Σ. Δανέλλης προσκάλεσε, οργάνωσε και συνόδεψε Επίσκεψη Μάθησης κυρίως για Νέους Αγρότες και άλλους, στις Βρυξέλλες και στο Βέλγιο, τόσο σε δημοπρατήριο, όσο και σε φάρμες αλλά και με εξειδικευμένο σεμινάριο μέσα στις αίθουσες του Ευρω-Κοινοβουλίου με θέμα «Αναζήτηση διεξόδων για χάραξη μιας στρατηγικής επιτυχημένης εμπορίας αγροτικών προϊόντων στην ελεύθερη αγορά».

Στο σεμινάριο μίλησαν οι: κα A. Detelder (Τεχνική Βοήθεια Αγροτών Φλάνδρας), κ. D. Thual (Διεθνής MKO ORIGIN-εμπορικών ενδείξεων ποιότητας), κ. L. Willnegger (επικεφαλής EDEKA, εκπρόσωπος EuroCommerce), και κ. Π. Δημητρίου (Ευρ. Επιτροπή, Δ/νση Πολιτικής Ποιότητας).

Η Κυβέρνηση της Φλάνδρας, είπε η κα Ann Detelder, χρηματοδοτεί την MKO Φλαμανδικό Κέντρο Συμβουλευτικών Υπηρεσιών για Τοπικές Αγορές, για να υποστηρίζει τους μικρο-μεσαίους αγρότες ως Τεχνική Βοήθεια για την προώθηση των προϊόντων τους στην αγορά, κυρίως στις μικρές τοπικές αγορές αγροτών (Farmers Market). Επίσης τους υποστηρίζει με προγράμματα εκπαίδευσης, με πληροφόρηση για την σωστή καλλιέργεια και για την τήρηση των κανόνων υγιεινής. Εάν κάποιος θέλει εξειδικευμένη επίσκεψη στην φάρμα του, πληρώνει επιπλέον τον γεωτεχνικό. Εκδίδει έντυπα, περιοδικά, υποστηρίζει διαπραγματεύσεις, βοηθά στην εξεύρεση εταίρων με κοινά ενδιαφέροντα.

Οι αγρότες στην Φλάνδρα προτιμούν να πουλούν μόνοι τους τα τελικά προϊόντα τους διότι για να κερδίσουν περισσότερα θα έπρεπε να έχουν μεγαλύτερες εκμεταλλεύσεις ή αποτελεσματικότερους συνεταιρισμούς. Αλλά οι εκτάσεις είναι δεδομένες, και ως εκ τούτου προσεταιρίζονται τα ποσοστά κέρδους από την εμπορία των αγροτικών τους προϊόντων. Σήμερα στην Φλάνδρα υπάρχουν 30.000 περίπου αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Από αυτούς 1200 συνεργάζονται στο ΤΟΠΙΚΟ Μάρκετινγκ, πουλώντας απευθείας στους καταναλωτές.

Σημαντικός λόγος είναι και η κοινωνική, απευθείας επαφή με τους καταναλωτές, αλλά και η αντίστροφη επίδραση της κοινωνίας στην παραγωγή τους. Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες είναι 50-55 ετών, έτσι μια επαγγελματική διέξοδος για τα παιδιά τους είναι να οργανώνουν τις απευθείας πωλήσεις. Τα οργανωτικά (αδειοδοτήσεις, ασφαλιστικά, φορολογικά κλπ) είναι λυμένα και κάθε ένας βάζοντας μια ταμπέλα μπορεί να πουλά από το αγρόκτημά του και μάλιστα και «υγειονομικού ενδιαφέροντος» προϊόντα (κρέας, γάλα, παγωτό, κρέμες, τυριά κλπ). Τώρα τελευταία άρχισε να αναπτύσσεται η αγορά των αυτόματων μηχανών πώλησης γάλακτος, πατατών, γιαούρτης, φράουλες κλπ. Επίσης τα τελευταία χρόνια σε εξισορρόπηση των μεγάλων εμπορικών κέντρων έχουν δημιουργηθεί τοπικές «ΣαββατοΚύριακες αγορές» σε συγκεκριμένες πλατείες, με συνεχώς αναπτυσσόμενη δυναμική. Το Κέντρο της Φλάνδρας υποστηρίζει και τις πωλήσεις μέσω internet, όπου ο ίδιος ο καταναλωτής έρχεται και παραλαμβάνει ότι είχε παραγγείλει.

Πέραν των δημοπρατηρίων φαίνεται ότι αυξάνονται οι πωλήσεις στα χωράφια, όπου την μαζεύουν οι ίδιοι οι αγοραστές. Έτσι οι αγρότες εξοικονομούν και τα εργατικά στα χωράφια και την τυποποίηση. Στην Φλάνδρα καταγράφεται μια συνεχώς αναπτυσσόμενη τάση ο καταναλωτής να προτιμά τα παραδοσιακά, τα φημισμένα, τα τοπικά, το κίνημα του slow Food κλπ.

Ο Organisation for an International Geographical Indications Network-oriGIn είναι μια ομάδα κοινών διεθνών συμφερόντων, είπε ο κ. David Thual, που προσφέρουν δικτύωση και lobbying στους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων με Γεωγραφικές Ενδείξεις, με έδρα στην Γενεύη και γραφείο στις Βρυξέλλες. Αντιπροσωπεύει 200 περίπου οργανισμούς και περίπου 2.000.000 αγρότες-παραγωγούς σε 40 χώρες (και Ασία, και Αμερική και Αφρική). Τα μέλη είναι μόνο παραγωγοί, ενώ δέχεται και ως συνδεδεμένα μέλη δημόσιες ή ιδιωτικές δομές που δηλώνουν υποστήριξη στου σκοπούς της origin. Ο κ. Thual έκανε εκτενή αναφορά στα θετικά σημεία για τους αγρότες από την ενσωμάτωση της τοπικής παράδοσης και της φήμης σε ένα προϊόν με σταθερή ποιότητα, ώστε να χαρακτηρίζεται ως Προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης. Όποιος θέλει μπορεί με μια αίτηση να εκδηλώσει ο ενδιαφέρον του να γίνει μέλος της origin, και πληροφορίες μπορεί να αντλήσει από το http://www.origin-gi.com/.

Τα επώνυμα προϊόντα είναι εργαλείο ανάπτυξης, προστατεύουν το περιβάλλον και την βιοποικιλότητα, ενώ δημιουργούν τοπικές θέσεις εργασίας. Το 30% των καταναλωτών προμηθεύονται συστηματικά προϊόντα origin, ενώ από έρευνα προκύπτει ότι οι καταναλωτές έχουν πρόθεση να πληρώσουν μέχρι και 20% περισσότερο για «ονομαστά» προϊόντα. Στα προϊόντα ΠΟΠ-ΠΓΕ, ακόμα και σε περιόδους κρίσης, φαίνεται ότι η τιμές είναι σταθερότερες. Το «ονομαστά» προϊόντα ενθαρρύνουν την ποιότητα, είναι ευκολότερα ανιχνεύσιμα, παρέχουν εγγυήσεις, προσθέτουν αξία στην τοπική οικονομία και επιδρούν θετικά στην δημιουργία συνεργειών, ενώ η ΚΓΠ (CAP) προβλέπει πολλά κονδύλια για την προώθησή.

Για πολλοστή φορά βρεθήκαμε μπροστά στην πραγματικότητα ότι δεν πουλάμε τελικά ένα συγκεκριμένων οργανοληπτικών συστατικών τρόφιμο αλλά ΤΟΠΟ, ΙΣΤΟΡΙΑ, ΜΥΘΟ, ΦΗΜΗ.

Ο κ. Ludwig Willnegger, είναι επικεφαλής του μεγαλύτερου Γερμανικού Δικτύου Διανομής Αγροτικών Προϊόντων, της γνωστής σε όλους, όπως μας είπαν, EDEKA, και μίλησε για τον τρόπο οργάνωσης και συνεργασίας των μεγάλων Εφοδιαστικών Αλυσίδων στην Ευρώπη με τους παραγωγούς αγροτικών προϊόντων, εκ μέρους της Οργάνωσης EuroCommerce. Η EuroCommerce, δημιουργήθηκε το 1993 και είναι επίσημος συνομιλητής της ΕΕ στους τομείς του λιανικού εμπορίου, του χονδρεμπορίου και του διεθνούς εμπορίου (www.eurocommerce.be). Από την Ελλάδα μετέχουν το ΕΒΕ Αθηνών, η ΕΣΕ Εμπορίου και ο ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος-πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα & μεγάλες εμπορικές επιχειρήσεις). Το 80% της αγοραστικής δύναμης έχει πρόσβαση στις μεγάλες εφοδιαστικές αλυσίδες. Τα παραδοσιακά Σούπερ Μάρκετ έχουν 10-50.000 κωδικούς, ενώ οι εκπτωτικές αλυσίδες έχουν 800-2000 κωδικούς και πετυχαίνουν καλύτερες τιμές. Οι καταναλωτές κουράζονται από τα πολλά λογότυπα. Τα περιθώρια κέρδους είναι 2-3%. Βάζουμε ότι ζητούν οι καταναλωτές. Δεν είμαστε οι πρώτοι που θα προασπίσουμε ηθικά θέματα και Carbon Footprint.

Ο κ. Παύλος Δημητρίου, έμπειρο στέλεχος του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης & Τροφίμων της Ελλάδος που μετακόμισε στην Διεύθυνση Πολιτικής Ποιότητας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, έδωσε πολλά στοιχεία για την σύγχρονη πραγματικότητα στην υποστήριξη των αγροτικών προϊόντων μέσω της πιστοποιημένης ποιότητας και των εμπορικών ενδείξεων. Η διαδικασία ΠΟΠ & ΠΓΕ είναι πλέον πολύ προσιτή και απλουστευμένη και κάλεσε όλους όσους έχουν φημισμένα προϊόντα να τα προστατέψουν από τον ανταγωνισμό των ανώνυμων ομοειδών.

Η Πολιτική Ποιότητας είναι η 2η Προτεραιότητα της ΕΕ και αυτό σημαίνει πάρα πολλά για την εμπορία των αγροτικών προϊόντων, όπως μας ανέλυσε το «Πακέτο Ποιότητας». Στις 8 Δεκ θα γίνει η επίσημη παρουσίαση του «Πακέτου Ποιότητας» στο Συμβούλιο της ΕΕ, με δύο νομοθετικές πρωτοβουλίες και δύο Οδηγίες. Φαίνεται ότι επιτέλους θα χαρακτηρισθούν τα προϊόντα της Ορεινής Γεωργίας και τα Τοπικά προϊόντα Αγροκτήματος.

Η Πολιτική Ποιότητας πέρασε διάφορες φάσεις. Το 1960 ήταν τα πρότυπα εμπορίας, ταυτότητα προϊόντων, κατηγοριοποίηση, τόπος προέλευσης. Το 1980 μπήκαν οι κανόνες επισήμανσης για κρασιά ποιότητας. Το 199ο καθορίσθηκαν τα βιολογικά, τα ΠΟΠ, τα ΠΓΕ, τα Προϊόντα ιδιοτυπίας. Η πολιτική Ποιότητας Προστατεύει την ΟΝΟΜΑΣΙΑ (όχι το προϊόν ή τον παραγωγό) και προϋποθέτει προώθηση από ομάδα παραγωγών, όπου οι ίδιοι ορίζουν τις προδιαγραφές.

Στην ΕΕ έχουν κατοχυρωθεί 927 ονομασίες, από τις οποίες οι 200 στην Ιταλία, και 87 στην Ελλάδα (5η). Έρευνα του 2007 κατέγραψε ότι το μεγαλύτερο οικονομικό όφελος από τις προστατευόμενες ονομασίες έχουν τα τυριά, ακολούθως οι μπύρες και μετά τα κρέατα. Τα 27 ελαιόλαδα προσφέρουν πάρα πολύ μικρό κέρδος στην τιμή του προϊόντος. Όσον αφορά τις εξαγωγές «επωνύμων» εξάγονται κυρίως προϊόντα αλιείας και ρητίνες (μαστίχα). Τελευταία άρχισε να μπαίνει στις εμπορικές διαπραγματεύσεις η προστασία των ονομάτων και σε τρίτες χώρες.

Το Σεμινάριο παρακολούθησαν τμηματικά πάρα πολλοί Έλληνες Ευρωβουλευτές και ο Πρόεδρος της Επιτροπής Γεωργίας & Αγροτικής Ανάπτυξης του Ευρωκοινοβουλίου, ενώ συμμετείχαν 35 Νέοι Αγρότες από την Πανελλήνια Ένωση Νέων Αγροτών-ΠΕΝΑ, από Αιτωλοακαρνανία, Αργολίδα, Αττική, Αχαΐα, Βοιωτία, Ημαθία, Ηράκλειο, Θεσ/νίκη, Καρδίτσα, Κοζάνη, Κορινθία, Λακωνία, Λάρισα, Μαγνησία, Ξάνθη, Πρέβεζα, Ροδόπη & Σέρρες, 5 βιοκαλλιεργητές από την Κρήτη και 2 στελέχη της ΠΑΣΕΓΕΣ.

Για την καταγραφή, Δημήτρης Μιχαηλίδης, 6998282382

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...